.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

معرفی نامزدهای بهترین فیلم مراسم اسکار 2015

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۱۲ ب.ظ

معرفی نامزدهای بهترین فیلم مراسم اسکار

 

روز پانزدهم ژانویه و طی مراسمی نامزدهای بخش های مختلف مراسم اسکار معرفی شدند. در این بخش به معرفی کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم خواهم پرداخت. نکته قابل ذکر اینکه اکثر این فیلم ها را دیده ام و در نتیجه در معرفی آنها به ناچار نظرات شخصی خود را هم وارد خواهم کرد. نکته جالب دیگر اینکه در مراسم گلدن گلوب که چند روز پیش از معرفی نامزدهای اسکار امسال برگزار شد هیچ نامی از فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» کلینت ایستوود نبود در حالیکه این فیلم در مراسم اسکار امسال در رشته های متنوعی کاندید دریافت جایزه شده است.

 

1- Boyhood (IMDb):

فیلم Boyhood ساخته ریچار لینکلیتر یکی از زیباترین فیلم هایی بود که در سال 2014 دیدم. لینکلیتر برای این فیلم که در طول 12 سال فیلم برداری شده است از بازیگران ثابتی استفاده کرد و هیچگونه بدلی در فیلم بکار نرفته است. داستان فیلم در مورد فرآیند بزرگ شدن و بالغ شدن پسری جوان است که با خواهر و مادر خود زندگی می کند. زیبایی بی نظیر این فیلم در این نکته است که تاکنون هیچ فیلمی اینگونه نتوانسته تغییرات فیزیکی و روحی یک پسربچه جوان را در مسیر تبدیل به یک مرد جوان به تصویر بکشد. اگرچه که زمان فیلم برداری این فیلم 39 روز طول کشیده است اما انجام فیلم برداری در طول 12 سال و با یک گروه ثابت این فیلم را به یکی از فیلم های مورد علاقه منتقدان تبدیل کرده است. نگاه کردین چنین فیلمی به ناچار انسان را وادار می کند در مورد گذر عمر خود و اطرافیانش به تفکر بپردازد. به نظر بنده یکی از زیباترین سکانس های فیلم صحنه ای است که قهرمان داستان در حال جمع کردن وسایل خود است تا عازم دانشگاه خود در شهری دیگر شود و در همان حال مادر وی ناگهان شروع به گریه کردن می کند . وقتی پسر علت را جویا می شود، مادر می گوید که بعد از رفتن وی دیگر چه هدفی در زندگی می تواند داشته باشد؟ وی را به دنیا آورده، بزرگ کرده و در تمامی پیچ و خم های زندگی همراه وی بوده و حالا پسر بالغش قصد دارد به شهر دیگری برود و مادر را تنها بگذارد. دیدن این فیلم را به شدت پیشنهاد میکنم.

 

2- Birdman  (IMDb):

به کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو. فیلمی است سوررئال در مورد تلاش بازیگری معروف برای بازگشت موفقیت آمیز به دنیای هنر و سینما. وی که در نقش یک ابرقهرمان (مرد پرنده) در سال های جوانی ظاهر شده نتوانسته بعد از ان نقش به موفقیت های دیگری دست یابد و همه فقط او را با آن نقش می شناسند. حالا قهرمان داستان تلاش می کند که با اجرا کردن یک نمایش در تئاتر برادوی خود را به جامعه منتقدین ثابت کند. بازی بی نقض مایکل کیتون و نقش مقابل وی توسط ادوارد نورتون در کنار حرکت مداوم و دیوانه وار دوربین که گویی 2 ساعت تمام بدون کات در حال فیلم برداری است این فیلم را به یکی از جدی ترین مدعیان کسب اسکار تبدیل کرده است.

 

3- The Imitation Game  (IMDb):

فیلم بازی تقلید با بازی بندیکت کامبربچ در مورد یکی از معروفترین و البته مورد غضب ترین دانشمندان بریتانیایی در زمان جنگ جهانی دوم است. الن تورینگ نابغه ریاضی در قرن بیست به کمک ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم می اید تا با استفاده از نبوغ خود دستگاه Enigma ارتش نازی که توسط آن پیغام های نازی ها رد و بدل می شد را هک کرده و کد آن را از میان بیش از 15 هزار میلیون حالت ممکن پیدا کند. تورینگ یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان بریتانیا بود که به دلیل تمایلات جنسی اش مورد حمله دولت وقت قرار گرفت و هیچوقت از وی و کمک هایش به دولت انگلیس نامی برده نشد تا اینکه چند سال پیش ملکه انگلیس بخشش سلطنتی را شامل حال وی کرد و به حالتی نمادین به وی نشان افتخار اهدا کرد. تاریخ نگاران معتقدند که حضور تورینگ باعث شد جنگ جهانی دوم دو سال زودتر پایان یابد.

 

4- The Theory of Everything  (IMDb):

داستان این فیلم بررسی روابط میان فیزیک دان معروف استیفن هاوکینگ و همسرش می باشد. نکته جالب توجه در مورد این فیلم این است که خود استیفن هاوکینگ بارها در شبکه های اجتماعی اش به تحسین این فیلم و صد البته بازیگری که نقش وی را ایفا می کند یعنی ادی ردمین پرداخته است. این بازگیر جوان توانست در مراسم گلدن گلوب امسال جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ایفای نقش این فیزیک دان برجسته کسب کند.

 

5- Selma  (IMDb):

فیلم تاریخی سلما به بررسی نقطه ای تاریخی و حیاتی از زندگی مارتین لوتر کینگ جونیور می پردازد که نشان دهنده تلاش وی برای کسب حق رای برای رنگین پوستان آمریکاست. این واقعه تاریخی مارش سال 1965 را دربر میگیرد که طی آن تعداد کثیری از سیاه پوستان امریکایی از سلما به سمت مونتگومری در آلاباما شروع به پیاده روی کردند. به دلیل ماهیت تاریخی این فیلم و تم های سیاسی اش، فیلم سلما نیز یکی از مدعیان جدی کسب اسکار بهترین فیلم می باشد.

 

6- Whiplash  (IMDb):

داستان این فیلم در مورد آرزوهای یک درامر جوان برای دست یابی به موفقیت است. این موسیقیدان جوان در یک آکادمی موسیقی معروف ثبت نام می کند و تحت نظر یکی از معروفترین معلمان این موسسه شروع به رشد و پیشرفت میکند. رابطه ی عجیبی که مابین این شاگرد و معلم بوجود می آید و روش های غیر معمول معلم از جمله اتفاقات مهم این داستان می باشد. جی کی. سیمنز برای بازی در نقش فلچر در این فیلم برنده ی جایزه ی گلدن گلوب شد.

 

7- The Grand Budapest Hotel  (IMDb):

وس اندرسون کارگردان فیلم هتل گراند بوداپست برای کارگردانی این فیلم زیبا موفق به کسب جایزه گلدن گلوب شد. داستان خیالی این فیلم در مورد اتفاقاتی است که برای یکی از خدمه ی این هتل در کشور خیالی زوبروکا و در سالهای مابین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم می افتد. همچنین رابطه ی او با زیرو مصطفی، پسر جوانی که در هتل کار میکند و تبدیل به یکی از امین ترین دوستان گوستاو می شود، نیز به زیبایی این فیلم افزوده است.

 

8- American Sniper  (IMDb):

همانطور که در ابتدای این پست نیز اشاره شد، فیلم تک تیر انداز آمریکایی هیچ جایی در میان نامزدها و برندگان مراسم گلدن گلوب نداشت اما این فیلم نامزد دریافت 6 جایزه اسکار شده است. این فیلم با بازی بردلی کوپر به بررسی زندگی یک تک تیر انداز بسیار موفق ارتش آمریکا به نام کریس کایل می پردازد که بعد از عملیات های متعددش به خانه بر میگردد و قصد دارد زندگی عادی خود را دوباره از سر بگیرد. اما او به زودی متوجه می شود که زندگی عادی و فارغ از جنگ به آن سادگی که فکر می کرد نیست. او در می یابد که جنگ هنوز هم او را رها نکرده است و باید با عواقب آن دسته و پنجه نرم کند.

 

 

مراسم اسکار امسال با اجرای نیل پاتریک هریس روز 22 فوریه برگزار خواهد شد.

نظرات  (۳)

ممنون. مطلب جالبی بود. تشویق شدم حتما ببینمشون.
با سلام.
ممنون بابت مطالب مفیدتون. من از طریق گوگل پلاس با وبلاگتون آشنا شدم. موفق باشید. 
پاسخ:
با سلام. ممنون از اینکه وبلاگ بنده رو مطالعه می کنید. 
  • محمد فاضلی
  • واقعا ممنون. خیلی خلاصه و مفید. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی