.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

به عقیده بسیاری از محققان و استادان زبان و ادبیات انگلیسی، جفری چاسر (1343-1400) تنهای نویسنده ای بوده است که می توانسته کاراکترهایی به تنوع بی نظیر آسیابان بددهن تا راهبه خشک و مبادی آداب داستان های کانتربری خلق کند. اما سوال اساسی اینجاست که در واقع ما چه اطلاعاتی در مورد پدر و بنیان گذار ادبیات انگلیسی داریم؟



به عقیده تاریخ نگاران، سال 1386 سخت ترین سال زندگی چاسر بود. او در این سال با مشکلات زیادی در زندگی شخصی و همچنین زندگی حرفه ای خود دست و پنجه نرم کرد. اما دقیقا همین سال مصادف است با یکی از بهترین تصمیماتی که چاسر در زندگیش گرفت. تصمیمی که امروزه بخاطر آن بسیار از وی ممنونیم. چاسر در سال 1386 تصمیم گرفت که داستان های کانتربری خود را بنویسد!

برای بسیاری از محققان، یافتن جزییاتی از زندگی شخصی نویسنده که به درک بهتر آثار وی منتهی شود مانند یک رویای شیرین است. اما نکته قابل تامل این است که چیز عجیب و مرموزی که ما آن را «فرآیند خلاقانه» می نامیم معمولا قابل تغریف و توضیح نیست. زندگی نامه نویسان بسیاری که در سرتاسر دنیا در مورد افراد مشهور به جمع آوری داده می پردازند نیز گاهی اذعان می کنند که هیچ یک از «حقایق» موجود در زندگی یک نویسنده مشهور به درستی و تنهایی نمی توانند بیانگر دلایل تصمیم یک نویسنده برای نوشتن یک اثر بخصوص باشد. این تفاوت میان زندگی و هنر یک نویسنده در مورد جفری چاسر بیش از هر شخص دیگری نمایان است. 494 رکورد تاریخی در مورد چاسر به جا مانده است: اسناد تاریخی که نشان می دهند که چه مشاغل دولتی داشته است، چه جوایزی دریافت کرده است و اینکه در کجاها زندگی کرده است. اما در هیچ کدام از این 494 سند تاریخی به این نکته که وی شاعر بوده هیچ اشاره ای نشده است. اما ما چرا باید خود را درگیر چنین اسناد تاریخی کنیم؟ این اسناد تاریخی در مورد زندگی چاسر در لندن چه کمکی به درک ما از زندگی وی به عنوان یک نویسنده و شاعر می کنند؟ مگر نه آنکه آنها فقط باعث می شوند بدانیم زندگی شخصی و شغل وی مانع از آن شده که او آثار بیشتری بنویسد و یا آثار ناتمام خود را تمام کند؟ پس ارزش حوادث زندگی وی در چیست؟


اگرچه که چاسر قسمت اعظم زندگی خود را به عنوان بازرس گمرک سپری کرد، اما یک خواننده عادی آثار وی هیچوقت از طریق اشعارش نمی تواند به شغل وی پی ببرد زیرا برخلاف شاعر هم دوره ی او «جان گاور» که اغلب راجع به مسائل روتین و روزمره ی دنیای شان مانند زندگی مردم و صنعت پشم و ... می نوشت، دنیای واقعی در آثار چاسر به کلی محو هستند. دنیای آثار چاسر به معنای واقعی خیالی هستند و هیچ ربطی به دنیایی که چاسر در آن زندگی می کرد ندارند. از سفر بیناستاره ای در اثر The House of Fame گرفته تا تروی باستان در  Troilus and Criseyde چاسر نویسنده ایست که به خلق هنری دنیای داستان های خود می پردازد. حتی تصویر واقع گرایانه ای که ما در داستان های کانتربری می بینیم در آخر داستان به تلاشی استعاره وار برای یافت سرزمین موعود بدل می شود.

با این وجود، بازهم می توان ادعا کرد که داشتن اطلاعاتی از زندگی شخصی چاسر می تواند به درک و تفسیر بهتر اشعار وی منتهی شود. یکی از مهمترین کمک ها به مطالعات چاسر به صد سال پیش و آثار محققی به نام جی. ال. کیتریج برمیگردد. تا قبل از مطالعه دقیق کیتریج، همه چاسر را فردی ساده و خوشحال میپنداشتند ولی کیتریج با مطالعه دقیق نشان داد که داشتن شغل بازرس گمرک نیازمند این بوده است که شخص به شدت تیزبین بوده و در اصطلاح خود کیتریج یک هیولای واقعی بوده باشد. این نکته به ظاهر ساده باعث شد که محققین ادبی به بررسی تصویرهای مختلف چاسر از افراد موجود در داستان های وی بپردازند و تشخصی دهند که وی چگونه به عنوان شخصی با درک و گیرایی بالا به بررسی، انتقاد  و نظر دهی در مورد این افراد پرداخته است و چگونه هوشمندانه و در قالبی سقراط گونه با سادگی ظاهری به رفتارهای مردمان مختلف طعنه زده است. 

در تحقیقات دیگری نیز که در مورد زندگی وی انجام شده، مخققان دریافته اند که چگونه زندگی روزانه ی وی در واقعا نه تنها مانع از نوشتن آثار وی نشده است، بلکه در واقع باعث شده است که چاسر به موفقیت های بی بدیلی در ادبیات انگلیسی دست یابد. به عنوان مثال، اینکه وی مجبور بوده است که 12 ساعت در روز را در ایستگاه گمرکی سپری کند که از طریق آن با بسیاری از سرمایه داران صنعت پشم انگلیسی رابطه برقرار کرده است نه تنها مانعی برای کار وی نبوده بلکه این نکته که در یک مکان رایگان زندگی میکرده و منبع درآمد مناسبی هم داشته است باعث شده است وی بتواند با خیال راحت و در ساعات بیکاری خود به نوشتن یکی از پرتنوع ترین کانون های ادبی ادبیات انگلیس بپردازد. این شغل چاسر علاوه بر مزایای ذکر شده همچنین خوانندگان و طرفدارن پروپاقرصی برای وی فراهم میکرده است. 

نکاتی که اشاره شد همه و همه نشان می دهند که چگونه چاسر از یک موقعیت به ظاهر دست و پا گیر برای نوشتن آثار خود بهره برده است. موفقیت وی در نوشتن آثاری از جمله: اشعاری بر اساس رویاهای عاشقانه ی فرانسوی، ترجمه و تفسیر خطی Consolation of Philosophy اثر بوتیوس، داستان های کانتربری، انجمن پرندگان و ... چاسر را به بزرگترین نویسنده تاریخ ادبیات انگلیس بعد از شکسپیر تبدیل کرده است.

نظرات  (۲)

با تشکر بابت این مطلب مفید. 
  • آرش رحمانی
  • خواهش میکنم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی