.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

یکی از اشعار «شیمس هینی» برنده نظرسنجی «بهترین شعر در مورد تاریخ و گذشته ایرلند» شد.



 

از زمان های دور تا به امروز، حلقه های ادبی مختلف سرزمین ایرلند را مهد افسانه و شعر دانسته اند. از شاعران درباری قرون گذشته گرفته تا شاعران مدرن ایرلند البته، همه و همه سعی کرده اند تا دغدغه ی بزرگ و همیشگی خود را، یعنی سرزمینشان، در اشعار خود هویدا سازند. شاعران درباری سده های پیشین، که معمولا به عنوان مداح حاکمین فعالیت می کردند هدفی غیر از زنده نگه داشتن رسم و رسومات ایرلندی از طریق شعر خود نداشتند. شاعران ایرلندی قرن بیستم نیز معمولا با دیدی نوستالژیک به گذشته ایرلند می نگرند و پیشرفت در آینده را منوط به بازخوانی گذشته کشور خود می دانند.

اما امروزه در کشور ایرلند، شعر نیز دقیقا مانند کلیسا و مزرعه، که جز اصلی تجربه زیسته ی مردمان پیشین این سرزمین بوده است، جایگاه خود را متزلزل می بیند. مردمان امروز ایرلند بدون توجه به میراث شاعرانی نظیر «ییتس» و «هینی» به شعر توجهی ندارند و این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل مربوط به برگزاری این نظر سنجی توسط شبکه ملی RTE ایرلند بود. عنوان این نظرسنجی «شعری برای ایرلند» بود و در آن از مردم خواسته شده بود که بهترین شعری که در صد سال گذشته در مورد ایرلند سروده شده است را انتخاب کنند.

در ادامه با وبلاگ خوراک مغز همراه باشید.


بعد از هفته ها رای گیری از طریق نامه و همچنین بصورت آنلاین، برنده این نظر سنجی توسط رئیس جمهور ایرلند، مایکل دی. هیگینز، که وی نیز یک شاعر است اعلام شد. برنده این نظر سنجی شعر (When all the others were away at Mass) بود که یکی از هشت شعر مجموعه Clearances  «شیمس هینی» می باشد که در آن در مورد روزی صحبت می کند که در کنار مادرش و به دور از هیاهوی معمول زندگی  مشغول پوست کندن سیب زمینی بوده اند.  از مهمترین بیت های این شعر زیبا می تواند به خطوط زیر اشاره کرد:


I remembered her head bent towards my head,

Her breath in mine, our fluent dipping knives —

Never closer the whole rest of our lives.

برای برگزار کنندگان این نظرسنجی البته اعلام برنده اهمیت کمتری نسبت به ایجاد بحث و تبادل نظر در مورد شعر در میان مردم داشت. شبکه RTE در ماه ژانویه 445 شعر پیشنهادی را از خود مردم دریافت کرد و سپس با تعیین یک هیئت داوری از آن ها خواست که از میان کاندیداهای مطرح شده لیستی متشکل از 10 شعر برتر را مشخص کنند. شعرهایی که از لیست حذف شده بودند به اندازه ی شعرهایی که در لیست قرار گرفته بودند جالب توجه بودند. شعر های نظیر (lake Isle of Innisfree) در لیست نهایی جایی نداشتند اگرچه که شعر (Easter 1916) از ییتس در لیست نهایی حضور داشت. معیار اصلی داوران برای انتخاب لیست نهایی این موضوع بود که شعر بایستی در مورد ایرلند در طول صد سال گذشته باشد.


لیست نهایی 10 شعر برتر که مردم از میان آنها شعر هینی را انتخاب کرده بودند شامل شعرهای زیر نیز می شد.

“A Disused Shed in Co. Wexford,” by Derek Mahon

“Dublin,” by Louis MacNeice

 “Making Love Outside Aras an Uachtarain,” by Paul Durcan

 “Quarantine,” by Eavan Boland

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی