.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

معرفی رمان «سه گانه نیویورک»

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲ ب.ظ

این مطلب را قبلا برای یک پایگاه دیگر که محدودیت تعداد کلمه داشت نوشته بودم و تصمیم گرفتم امشب نیز بدون هیچ دخل و تصرفی دوباره آن را منتشر کنم. نقد کتاب در مطلبی طولانی تر را بعدا منتشر خواهم کرد. 



رمان سه­ گانه ی نیویورک اثر «پل استر»
 
رمان سه­ گانه­ ی نیویورک، نوشته پل استر، مجموعه سه رمان مجزا به نام ­های شهر شیشه­ ای، ارواح، و اتاق دربسته می باشد که بصورت یک جلدی منتشر شده است.





 پل استر نویسنده ­ی آمریکایی است در سوم فوریه سال 1947 در نیوجرزی متولد شد و تحصیلات خود را دانشگاه کلمبیا به پایان رسانید. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به پارس رفت و در آنجا به ترجمه متون فرانسوی مشغول شد. استر در سال 1974 به آمریکا بازگشت و از آن زمان به بعد به نوشتن پرداخت. نوشته های او معمولا ترکیبی از مضامین پوچ­گرایی، هستی­شناسی، هستی­گرایی (=اگزیستانسیالیزم) با ژانرهای جنایی است که هدف غایی آنها نشان دادن جست و جوی طاقت فرسای آدمی برای یافتن هویت گمشده خود در دنیای پسامدرن است.
مجموعه سه­ گانه­ی نیویورکی بهترین مثال برای نشان دادن مضامین بالا در یک اثر ادبی است. رمان اول آن که شهر شیشه­ ای نام دارد داستان مردی به «کوین» است که نویسنده ی داستان های جنایی است ولی ناخواسته درگیر یک ماجرای جنایی می شود و خانواده ای او را به عنوان یک کاراگاه خصوصی استخدام می کند تا در مراقبت از شخصی به نام پیتر به خانواده کمک کند. داستان از جایی شروع می شود که شبی تلفن کوین زنگ می خورد و در آن سوی خط کسی در پی صحبت کردن با کاراگاهی خصوصی به نام «پل استر»(!) است! البته باید توجه داشت که این پل استر ربطی به نویسنده این سه گانه ندارد! داستان تاجایی ادامه پیدا می کند که کوین به حدی درگیر این ماجرا می شود که زندگی روزمره ی خود را فراموش می کند... وجود اسامی متعدد، از جمله اسم نویسنده ی کتاب به عنوان یک کاراکتر در داستان، به علاوه­ ی حضور دوباره شخصیت ها در کتاب های دوم و سوم این مجموعه، در کنار شخصیت اصلی داستان، کوین، که با اسمی مستعار داستان می نویسد؛ و بعد از آن تلفن خود را پل استر معرفی میکند باعث می شود که سوالات زیادی در مورد هویت افراد و اینکه کدام هویت آنها واقعی تر است در این مجموعه مطرح شود.
کتاب دوم این مجموعه با نام اشباح نیز داستان درگیری یک کاراگاه خصوصی در یک داستان پیچیده است که بنابر درخواست شخصی به اسم «سفید» مامور می شود تا 24 ساعته شخصی به نام «سیاه» را زیرنظر داشته باشد.
کتاب سوم این مجموعه نیز با نام اتاق دربسته ماجرای ناپدید شدن یک نویسنده معروف و تلاش بهترین دوستش برای پیداکردن اوست.
 
اگر به رمان­های پست مدرن و همچنین داستان­های جنایی علاقه دارید این مجموعه را به شما پیشنهاد میکنیم.
این مجموعه توسط شهرزاد لولاچی و خجسته کیهان ترجمه شده است و نشر افق آن را منتشر کرده است. این مجموعه 455 صفحه است و با قیمت 6000 تومان در دسترس می­باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی