.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

مصاحبه ی «تیم کوک» در مورد ساعت هوشمند اپل، آینده تلویزیون ها و قدرت آیفون

تیم کوک، مدیر عامل اپل، مصاحبه خود با سردبیر وال استریت ژورنال در کنفرانس WSJD LIVE را با یک جمله ساده شروع کرد: " قسمت اعظم درآمد شرکت ما از فروش تلفن های هوشمند تامین می شود." این موضوع در مورد آینده شرکت نیز صادق خواهد بود. اما درآمد اپل فقط محدود به فروش گوشی های هوشمندش نیست، بلکه تمامی آنچه که همراه گوشی هایش نیز عرضه می شوند، از جمله برنامک ها، محصولات صوتی و تصویری فروشگاه آیتونز و صد البته سیستم پرداخت اپل پی نیز جز منابع درآمدزایی این شرکت می باشند. کوک مشتاقانه اعلام کرد که ظرف 72 ساعت اول از زمان راه اندازی همگانی سیستم اپل پی، بیش از یک میلیون کارت اعتباری برای استفاده در این سرویس فعال شده اند؛ او به این موضوع نیز اشاره کرد که شرکت های ویزا و مسترکارد در اطلاعیه هایی جداگانه اعلام کرده اند که هم اکنون اپل پی به محبوب ترین روش پرداخت هوشمند مبتنی بر فناوری NFC تبدیل شده است.


تیم کوک در جواب به سوالی در مورد فروشندگانی مانند داروخانه های زنجیره ای CVS و Rite Aid که به دلیل همکاریشان با یک سیستم پرداخت مشابه، اپل پی را در مراکز خود غیر فعال کرده اند نیز گفت که این عمل آنها نتیجه ی یک جدل کوتاه مدت است. او اضافه کرد: «در طول زمان خواهیم دید که موفقیت چنین فروشگاه هایی به میزان اقبال آنها نزد مشتریان شان بستگی دارد؛ و اینکه آنها در نهایت مجبور می شوند که خود را با شرایط جدید وفق دهند.»  کوک در قسمت دیگری از مصاحبه اش گفت که سیستم اپل پی «اولین و تنها سیستم پرداخت سیار است که در نهایت سادگی،  از امنیت و حریم خصوصی خریدار نیز محافظت می کند.» او همچنین اذعان کرد «ما در شرکت اپل نمی دانیم شما خریدهایی انجام می دهید زیرا که ما هیچ علاقه ای به جمع آوری اطلاعات کاربران خود نداریم. ما نمی خواهیم نقش قیم مردم را داشته باشیم.[1]» و در ادامه و با لحنی کنایه آمیز که گویی مخاطب آن شرکت گوگل باشد اعلام کرد که «ما این وظیفه  را به عهده دیگران می گذاریم.»

 

"کوک اعلام کرد که اپل واچ وسیله ای است که شما چنان به آن وابسته خواهید شد که مجبور می شوید آن را بصورت روزانه شارژ کنید!"

 

اما جدای از موضوع تلفن های هوشمند، کوک بصورت کاملا هوشمندانه ای که نشانی از تلاش وی برای جلب مشتری های جدید بود، به حوزه های جدیدی که اپل در آن ها رشد داشته است نیز اشاره کرد. به گفته ی وی، فروش مک های اپل در سه ماه اخیر بصورت قابل ملاحظه ای رشد داشته است. کوک همچنین معتقد است که کامپیوترهای مک آینده ی روشنی در پیش رو دارند. البته همان طور که پیش بینی می شد، کوک به دستگاه جدید شرکتش، یعنی اپل واچ نیز اشاره کرد و گفت که این محصول باعث می شود شرکت اپل به حوزه های جدیدی از جمله حوزه ی سلامت، آمادگی جسمانی و مد ورود کند. او  در ادامه ی صحبت هایش در مورد اپل واچ اضافه کرد: «ما فقط به معرفی یک محصول بسنده نکردیم، بلکه سه مجموعه را معرفی کردیم. ما به این نتیجه رسیده ایم که چیزی که شما می پوشید باید بسیار شخصی و قابل شخصی سازی باشد. البته اپل در صنعت مد یک تازه وارد محسوب می شود.» کوک در مواجهه با سوالی در مورد طول عمر باتری اپل واچ وارد جزییات نشد و به ذکر این جمله بسنده کرد که زندگی خریداران به گونه ای با اپل واچ عجین خواهد شد که به ناچار مجبور می شود به دلیل استفاده زیاد از آن، این دستگاه را به صورت روزانه شارژ کنند.

صحبت های کوک در مورد تلویزیون و آینده این دستگاه تکرار دوباره ی حرف هایی بود که در مصاحبه اش با برنامه چارلی رز در شبکه PBS زده بود. او تعامل کنونی بینندگان با تلویزیون را یک تجربه قدیمی و منسوخ خواند که از سال 1970 تاکنون تغییری نکرده است. او همچنین به تحسین سرویس تماشای برنامه آنلاین شبکه HBO پرداخت و اشاره کرد که بینندگان دنیای امروز سعی می کنند تا آنجا که ممکن است از اشتراک تلویزیون های کابلی اجتناب کنند. کوک در جواب به این سوال که اپل قصد دارد در حوزه ی تلویزیون چه  اقداماتی انجام دهد نیز جزییات زیادی را ارائه نکرد، ولی با حالتی خوش بینانه اعلام کرد که به عقیده وی می توان کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

تیم کوک در مواجهه با سوالی در مورد اینکه آیا جنگ مابین اندروید و آی او اس سرنوشتی شبیه رقابت بین مک و کامپیوترهای رومیزی خواهد داشت، با غیر منصفانه خواندن این مقایسه، اذعان کرد: « در آن زمان برنامه ای زیادی برای مک وجود نداشتند، ولی این مشکل برای iOS وجود ندارد.» او اضافه کرد که تاکنون بیش از 1.3 میلیون برنامه برای سیستم عامل iOS طراحی شده است. کوک به این نکنه نیز اشاره کرد که اکثر توسعه دهندگان نرم افزار، برنامه های خود را ابتدا برای iOS منتشر می کنند و سپس آن ها را به سیستم اندروید نیز منتقل می کنند. کوک گفت که فروش بیش از 250 میلیون دستگاه مبتنی بر سیستم عامل iOS در سال گذشته نشان می دهد که آنها مشغول تجارت عظیمی در دنیای تکنولوژی هستند.

کوک همچنین به موضوع حریم خصوصی کاربران، که این روزها به یکی از موضوعات داغ دنیای تکنولوژی تبدیل شده است نیز اشاره کرد. او با تاکید بر این موضوع که شرکتش موضوع حریم خصوصی و امنیت را بسیار جدی دنبال می کند گفت که داده های کاربران فقط به خود آنها تعلق دارد: «ما پیغام های شما در iMessage را نمی خوانیم. ما این نرم افزار را به گونه ای طراحی کرده این که نتوانیم محتویات رد و بدل شده در ان را بخوانیم.» کوک به این موضوع نیز اشاره کرد که حتی اگر دولت نیز درخواست دسترسی به چنین محتویاتی را داشته باشد، او و شرکتش چنین اطلاعاتی را به هیچ وجه در اختیار آنها قرار نخواهند داد.

کوک بعد از جواب دادن به سوالی در مورد چراییِ توقف تولید آیپاد کلاسیک، به این موضوع نیز بصورت ضمنی اشاره کرد که او مشکلی با همکاری شرکتش با سیستم AliPay و سیستم پرداخت آنلاین Alibaba ندارد. «جک ما»، کارآفرین چینی که موسس شرکت Alibaba است، در مصاحبه اخیرش با WSJD Live که در آن از علاقه اش برای همکاری با اپل پی صحبت کرده بود، اذعان کرده بود: « خوشحال می شوم اگر بتوانیم نقاط مشترکی مابین این دو سرویس پیدا کنیم.»

 



[1] اصطلاح برادر بزرگ یا قیم اشاره  به سیستم هایی اطلاعاتی یا جاسوسی دارد که سعی دارند تمامی جنبه های زندگی مردم را زیر نظر داشته باشند. تلمیحی است به رمان 1984 جورج اورول.

  • آرش رحمانی

Apple

Apple Pay

Apple Watch

Tim Cook

iPhone 6

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی