.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

بازی «Game of Thrones»: غلبه بازی با لغات بر شمشیر بازی!

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۵۷ ب.ظ

بازی «Game of Thrones»: غلبه بازی با لغات بر شمشیر بازی!

شاید اولین واکنش بینندگان این سریال تلویزیونی به قسمت اول بازی سریالی «نبرد تاج و تخت» این باشد که بازی از بسیاری جهات در مقابل سریال می آورد و به هیچ وجه با خود سریال این شبکه کابلی قابل مقایسه نیست. خط داستان بازی کیفیت کمتری دارد؛ بازی کاراکترها بد تر است؛ صحنه ها و چشم اندازه های بازی نسبت به سریال اصلی- که از انسان های واقعی و دوربین های واقعی استفاده می کند و طبعا محدودیت های بیشتری نیز دارد- ضعیف تر است و محتوای بازی نیز از جاذبه های تصویری معمول ساخته های غربی خالی است.

با این وجود، حتی با قضاوت قسمت اول از این سری بازی ها، می توان پیش بینی کرد که این بازی بسیار موفق خواهد بود. دلیل اصلی این پیش بینی نیز استودیوی سازنده بازی یعنی Telltale Games است که المان تعاملی بودن را در این بازی  به حد اعلی رسانده است. مهم ترین نکته این بازی، برخلاف سریال، حق انتخاب است. در ادامه مطلب با من همراه باشید.

وقتی یک گیمر یک بازی شوتر را بازی می کند معمولا مجبور می شود که برای رهایی از مرگ در بازی تصمیمات لحظه ای و آنی بگیرد. و این تصمیمات منجر به حالتی می شوند که گیمرها آن را «غوطه ور شدن»(Immersion) در بازی می نامند  به این معنی که گیمر خود را بصورت کلی در دنیای بازی تصور می کند. اگرچه که بازی «نبرد تاج و تخت» یک بازی شوتر نیست، ولی این بازی نیز حس «غوطه ور شدن« را به بازی کننده القا می کند، اما با روشی متفاوت: این حالت برای گیمرها نه در زمان مبارزه با شمشیر بلکه در هنگام انجام مکالمه با سایر شخصیت های بازی اتفاق می افتد. کلماتی که شما استفاده می کنید مهم هستند زیرا همانطور که همه می دانند، در دنیای Game of Thrones خطر مرگ همه ی شخصیت ها را در هر زمانی تهدید می کند.

شاهکار دیگر استودیو Telltale بازی اپیزودی The Walking Dead است که در طول دو سال و 10 قسمت مختلف توانسته توجهات بیشتری را نسبت به سریال به خود جلب کند. برای تمام کردن هر اپیزود این بازی تقریبا 2 ساعت وقت لازم است. بازی و سریال The Walking Dead هر دو بر اساس مجموعه کامیکی هستند که توسط «رابرت کرکمن» ساخته شده است ولی با وجود اینکه هر دو بر اساس یک منبع ساخته شده اند، بازی و سریال دارای شخصیت ها و داستان های متفاوتی هستند.

بازی «نبرد تاج و تخت» اگرچه از بسیاری جهات وام دار بازی The Walking Dead است، اما از جهاتی نیز تفاوت هایی دارد که باعث می شود چالش  های بزرگتری را پیش رو داشته باشد. اقتباس این بازی نه از روی مجموعه داستانی «ترانه ای از یخ و آتش» نوشته ی جورج ار. ار. مارتین، بلکه از روی نسخه تلویزیونی این داستان یعنی سریال «نبرد تاج و تخت» شبکه HBO است. داستان بازی از «ازدواج قرمز» که اوج فصل سوم سریال بود شروع می شود و حوادث بازی در پیش زمینه ی حوادث فصل چهارم ادامه پیدا میکند.

از جمله مزایای این اقتباس این است چهره های آشنای سریال، بطور مثال خانواده لنیستر و تایرل و سایر شخصیت های معروف فیلم مانند «تیریون» با بازی «پیتر دینکلج» در بازی نیز حضوری اشنا دارند. نکته ای منفی نیز که می توان به این اقتباس نسبت داد این است که در بعضی قسمت ها بازی صحنه هایی اشنا از سریال همان گونه در بازی نیز دیده می شوند و بازی کننده ناخودآگاه به مقایسه نسخه سینمایی آن با بازی می پردازد.

برخلاف بازی «مردگان متحرک» که حالتی رقابتی با سریال آن پیدا کرده است، بازی «نبرد تاج و تخت» برای سریال نقش مکمل دارد. با این وجود کاراکترهای اصلی بازی کاملا جدید هستند و گیمرها از زاویه ای جدید به داستان بازی نگاه می کنند: از زاویه ی دید خانواده فارستر که در سریال خیلی دیده نمی شوند ولی یکی از خانواده های موجود در کتاب پنجم آقای مارتین نویسنده ی این مجموعه می باشند.

زاویه دید جدید بازی و تمرکز بر سیاست مداری در بازی باعث شده است که گفت و گو های داخل بازی بیشتر از آنکه راهی برای بیان عقاید شخصی کاراکتر باشد، به سنجش میزان درستی استراتژی های گیمر بپردازد. نقش گیمر در این بازی این است که دیگران را با توسل به دروغ، فریب کاری، بلوف، تهدید و در مواقعی نیز بیان حقیقت، متقاعد و توجیه، و یا ترغیب به انجام کاری کند. آیا می توانید «سرسی لنیستر» را متقاعد کنید که به پادشاه وفادار خواهید ماند؟ آیا باید «مارجری تایرل» را متقاعد کنید که برای شما از پادشاه جفری تقاضای عفو و تجدید نظر کند؟

البته باید اعتراف کرد که هر کدام را نیز که انتخاب کنید، معمولا خط کلی داستان تفاوت زیادی نمی کند، و این یکی از دلایلی است که بازی های شرکت Telltale انتقاداتی را نیز برانگیخته است. بعضی از بازی کنندگان و منتقدان بر این باورند که نتایج تصمیمات بازی را نه گیمرها بلکه شرکت سازنده بازی از قبل مشخص کرده است و اینگونه نیست که تصمیمات مختلف، بتواند سرانجام های بیشماری برای بازی به ارمغان بیاورد.

بسیاری دیگر اما معتقدند که ارزش بازی های نظیر «نبرد تاج و تخت» و «مردگان متحرک» نه در وجود احتمالات بینهایت در بازی، بلکه در خلق شخصیت هایست که بازی کننده گان را درگیر خود کرده و باعث می شوند که گیمرها نسبت به سرنوشت آنها حساس شوند و به آنها اهمیت دهند.

بازی Game of Thrones: Iron from Ice برای کنسول های اصلی بازی یعنی PS4 و Xbox One و همچنین PC منتشر شده است. این بازی همچنین برای پلتفرم iOS نیز عرضه شده است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی