.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

رابطه ی بین استفاده از وسایل الکترونیکی هوشمند و خواب در نوجوانان

تحقیق جدیدی که در این زمینه صورت گرفته است نشان میدهد که رابطه ی مستقیمی بین استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی و کم خوابی در نوجوانان وجود دارد.

 

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید که در ژورنال BMJ Open منتشر شده است نوجوانانی که بیشتر از همنوعان خود از وسایلی مانند تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ ها، و تبلت ها استفاده می کنند بعد از مدت طولانی تری در شب به خواب می روند و همچنین بصورت کلی نیز کمتر از کسانی می خوابند که کمتر از این وسایل استفاده می کنند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که اگر این نوجوانان مایلند کیفیت خواب خود را افزایش دهند بایستی سعی کنند کمتر به  اسکرین های وسایل هوشند خود نگاه کنند.

محققانی این تحقیق را با کمک 10.000 نوجوان بین سنین 16 تا 19 سال انجام دادند. محققان سوالاتی در مورد میزان استفاده از وسایل الکترونیکی و عادات خواب از این نوجوانان پرسیدند. آن دسته از نوجوانانی که از دستگاه هایی مانند MP3 پلیر، کنسول های بازی، تبلت، گوشی های هوشمند، و کامپیوتر بیش از 5 ساعت در روز استفاده می کردند 3.5 برابرِ کسانی که کمتر از 5 ساعت استفاده می کردند دچار کم خوابی می شده و کمتر از 5 ساعت در شب می خوابیدند. همچنین مدت زمانی که آنها برای به خواب رفتن نیاز داشتند بیش از یک ساعت بوده است. به گفته دکتر «مری هایسینگ» که محقق ارشد این مطالعه است، مطالعه آنها نشان می دهد که استفاده بیشتر از وسایل الکترونیک در طول روز باعث می شود هادات خوابیدن نوجوانان در شب بیشتر به هم بریزد و آنها دچار کم خوابی شوند.

نتایج این تحقیق بر پیش فرض ها و تئوری هایی که در طول سالیان گذشته در مورد تاثیر وسایل الکترونیکی بر خواب وجود داشته صحه می گذارد ولی محققان می گویند هنوز به سازوکار اصلی این رابطه پی نبرده اند. فرضیه هایی که در این مورد مطرح می شود معمولا بر این عقیده اند که یا نور حاصل از صفحات این دستگاه های هوشمند بر ساعت بیولوژیک این نوجوانان تاثیر می گذارد. فرضیه دیگری که محققان مطرح می کنند این است که شاید بر اثر تحریک عاطفی ناشی از صحبت کردن با دوستان است که نوجوانان نمی توانند خواب راحت و آرامی داشته باشند.

 

این تحقیق از شرکت کنندگان در مورد میزان استفاده از وسایل هوشمند در طول روز و همچنین ساعات پایانی شب سوال کرده است و نتایج نشان می دهد که نوجوانانی که در طول یک ساعت قبل از خوابیدن از گوشی های هوشمند خود استفاده کرده اند بطور متوسط 53% بیشتر احتمال داشته است که دچار کم خوابی بیش از 2 یا 3 ساعتی شوند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که درصد ریسک استفاده از وسایل الکترونیک برای دستگاه های زیر به ترتیب کمتر است: تبلت ها، تلویزیون، کنسول های بازی و درنهایت MP3 پلیر ها. اگر چه که افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند، محققان معتقدند که نوجوانان باید در طول روز بین 8 الی 9 ساعت خواب داشته باشند تا بتوانند عملکرد مناسبی در طول روز داشته باشند.

به عقیده این محققان، ساعات خواب کافی نه تنها باعث می شود که نوجوانان در روز بعد سرحال تر و پر انرژی تر باشند، بلکه آنها به رابطه بین نخوابیدن کافی و تعدادی نتایج ناخوشایند دیگر نیز دست یافته اند: مانند چاقی و پرخوری، نمرات پایین در مدرسه و ... خستگی بیش از حد ناشی از عدم خواب کافی همچنین باعث مشکلاتی در زمینه گرایش نوجوانان به موارد مخدر و مشروبات الکلی میشود.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، هنوز نمی توان بطور دقیق به رابطه بین وسایل الکترونیک و بی خوابی اشاره کرد ولی تحقیقات جدید نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی که از صفحات نمایش این دستگاه ها ساطع می شود باعث کاهش سطح ملوتونین در بدن می شود. ملوتونین هورمونی است که ساعت بیولوژیکی بدن را کنترل می کند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی