.:: خوراک مغز ::. ادبیات، سینما، و دنیای تکنولوژی

وبلاگ شخصی آرش رحمانی

صد رمان برتر: مقدمه

جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ

صد رمان برتر: مقدمه


بسیاری معتقدند که درست کردن لیست در مورد موضوعات مختلف معمولا کاری عبث و بیهوده است و دلیلی که برای این گفته خود نیز ارائه می کنند این است که معمولا هیچ لیستی، هر چند هم بزرگ، نمی تواند تمامی موارد مرتبط را پوشش دهد. از طرف دیگر، لیست ها نمی توانند همه سلایق را نیز در نظر بگیرند و همیشه افرادی وجود خواهند داشت که به لیست پیشنهادی اعتراض کنند که چرا فلان مورد در آن دیده نمی شود. اما اگر به دنیای خود دقت کنیم، بشر همیشه به دنبال دسته بندی و لیست کردن بوده است. این دسته بندی ها معمولا برای مرتب کردن تعداد بیشماری آیتم بر اساس معیاری مشخص صورت می گیرد. و اگر بخواهیم کمی صادق باشیم، باید بگوییم این دسته بندی ها در مواقعی بسیار هم ضروری هستند. بطور مثال، آنتولوژی های مختلفی که در مورد ادبیات چاپ می شوند هر چند هرگز نمی توانند تمام و کمال به ادبیات ادای دین کنند، اما اگر وجود هم نداشتند، کار ما برای پیدا کردن آثار و نویسنده های خوب بسیار سخت می شد.

هدف از تعریف این پروژه ی جدید برای وبلاگ خوراک مغز نیز دقیقا همین است: فراهم کردن لیستی از بهترین رمان های دنیا تا کسانی که به خواندن رمان علاقه دارند بتوانند با دیدن لیست، رمان بعدی خود را راحت تر انتخاب کنند. اما سوالی که پاسخ دادن به آن را ضروری می دانیم این نکته است که چه معیارهایی برای انتخاب چنین آثاری وجود داشته اند و این که چرا بصورت هفتگی منتشر می شوند.


برای جواب دادن به سوال اول باید گفت که اصلی ترین معیار انتخاب این آثار این بوده است که اکثر منتقدان این آثار را «آثار کلاسیک» نامیده اند. اما تعریف یک اثر کلاسیک چیست؟ تعریف های متفاوتی در مورد یک اثر کلاسیک و ویژگی های آن توسط نویسندگان بزرگی مانند تی. اس. الیوت (T. S. Eliot)، ازرا پاوند (Ezra Pound)، ایتالو کالوینو (Italo Calvino)  و ... ارائه شده است اما شاید جالترین آنها تعریف کالوینو باشد: «یک اثر کلاسیک کتابی است که هنوز هم حرفی برای گفتن دارد و تمام پیغام و معنی خود را کامل برملا نکرده است.» همچنین تعریف پاوند هم می تواند جالب باشد: «اثری که دارای یک حس تازگی ابدی باشد...». و خوب دلیل دیگری نیز که برای کلاسیک خواندن یک اثر وجود دارد این است که هنوز هم چاپ بشود. اینها تعدادی از معیارهایی هستند که برای انتخاب این 100 رمان در نظر گرفته شده اند.

اما در جواب به سوال دوم باید گفت که هدف از معرفی چنین آثاری نه صرفا نوشتن مطلب برای وبلاگ بلکه در واقع معرفی آثاری است که انتظار داریم شما علاقه مندان به ادبیات حتما بخوانید و در مورد آنها با دوستان خود بحث کنید. این بحث ها می توانند بصورت شخصی و با دوستان خود و یا در صفحات شبکه های اجتماعی وبلاگ خوراک مغز صورت گیرند و نویسندگان وبلاگ نیز مشتاقانه در بحث ها شرکت خواهند کرد.

امیدواریم که این حرکت فرهنگی کوچک گامی موثر در راستای ترغیب علاقه مندان به ادبیات به خواندن اثار ادبی بزرگ و بحث در مورد آنها باشد.

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی